Här händer det

Lyckad start på Bring Your Own Boss (B.Y.O.B.).

Tipsa om nyhet

Vill du gå med i LFM30?

Läs mer om medlemskapet

Att vara medlem i LFM30 innebär många fördelar för ditt bolag.

Den 20:e november arrangerades den första träffen av B.Y.O.B. (Bring Your Own Boss). Mötesserien syftar till att förankra LFM30-medlemskapet på en högre strategisk nivå i medlemsbolagen. Här hittar du bilder och intervju från träffen.

B.Y.O.B. är ett forum som riktar sig till VD:ar, hållbarhetschefer och liknande. Syftet med B.Y.O.B. är att öka dina kunskaper kring hur du som medlem kan använda ert medlemskap på ett strategiskt sätt. Samt hur LFM30 kan bli än starkare och utveckla den unika position som föreningen har i den svenska anläggnings-, bygg- och förvaltningsbranschen.

B.Y.O.B. är en fysisk mötesplats som vill stimulera förtroende, energi och kreativitet. B.Y.O.B. kommer arrangeras två gånger per år. Den första träffen fokuserade på LFM30-medlemskapets strategiska möjligheter för medlemsbolagen.

Läs tidigare intervju med arrangören Emma Troedsson 👉

Några strategiskt viktiga datum 2025:

Träffen inleddes med en introduktion av Verksamhetsledare Emma Troedsson och Embla Winge, Peab, som är ordförande i LFM30:s ledningsgrupp.

Därefter följde ett cafésamtal, som kretsade kring frågorna:

  1. Hur drar ni som medlemsorganisation mest nytta av LFM30?
  2. Vad behöver ni göra internt för att använda LFM30 i högre utsträckning?
  3. Vilket råd vill du ge till dina samtalskollegor?

Stämningen var uppsluppen och deltagarna lyfte många perspektiv kopplat till nyttan med medlemskapet.

Bland annat diskuterades system för hur man sprider kunskap inom sin organisation från och till LFM30. Man diskuterade även värdet i den starka lokala Malmö-förankringen samtidigt som man såg ett behov av nationell synkning kring exempelvis beräkningsmetodiker.

Flera deltagare lyfte hur LFM30-nätverket ger utrymme för ett annat slags samtal, där alla aktörer kan arbeta tillsammans i ett neutralt forum där man kan släppa på den vanliga beställare/leverantörs-dynamiken. LFM30-engagemanget lyftes även fram som något som stärker det egna varumärket. 

Så vad tyckte deltagarna?

Vi tog ett snack med Joakim Thilén, akustiker på Tyréns, som är aktiv i utskottet för hybridstomsystem i Arbetsgrupp 4: Klimatneutrala material. Joakim hade bjudit med sin chef, Sara Jarmakowski Svanbom, Affärschef Konstruktion och Installation Syd och Väst.

Vad tyckte ni om dagens event – den första B.Y.O.B.-träffen?

Sara: Det var ett fantastiskt sätt att stärka ledarskapet i klimatfrågorna.

Joakim: Ja, det är i samtalen och mötena som magin uppstår. När vi pratar direkt med varandra skapas idéer och möjligheter.

Hur arbetar du med LFM30 internt på Tyréns?

Joakim: Jag skaffar själv kunskap för att veta vad vi behöver lära oss och sprider den vidare. Fokus är på övergripande kunskap och möjligheter, inte detaljerade lösningar.

Hur drar ni som medlemsorganisation mest nytta av LFM30?

Sara: Vi har tillsatt en LFM30-samordnare för att samla och sprida kunskapen internt. Vi vill vara ledande i klimatförflyttningen och använder LFM30 som en del i det arbetet. Cirka 10 personer från olika divisioner är aktiva i LFM30-utskotten/deltar på olika forum. På fastighetssidan är vi 3–4 personer – men vi borde vara ännu fler.

Joakim: Medlemskapet ger kunskapsutbyte och motivation. Att se goda exempel och konkreta resultat ger energi att fortsätta arbetet.

Vad behöver ni göra internt för att använda LFM30 i ännu högre utsträckning?

Joakim: Vi behöver en bättre helhetsbild av hur alla inom bolaget jobbar med LFM30-relaterade frågor, vilket vår samordnare ska arbeta med.

Sara: Vi måste identifiera kunskapsgap och engagera oss i de utskott i LFM30 där vi saknas, exempelvis på anläggningssidan, men vi är på gång där med.

Vilket råd vill du ge till andra bolag om hur de ska jobba med LFM30-frågor?

Sara: Få med minst 80% av dina kollegor, annars händer inget. Klimatarbete måste vara ett grundkrav, inte bara drivas av eldsjälar.

Joakim: Ge mandat till de mest drivna och våga utmana konsulter och beställare. Samtidigt måste vi fokusera på det som ger mest nytta.

Hur kan man övertyga sin chef om att man behöver mer tid att lägga på LFM30?

Sara: Det handlar om ledarskap. Om cheferna inte prioriterar frågorna, blir det svårt att få tid för medarbetarna. Alla måste förstå att detta är nödvändigt. Vi måste ha ledare som tar ansvar för klimatfrågorna – annars går bolaget åt fel håll.

Joakim: Visa konkreta resultat och lyft fram fördelarna, till exempel att klimatarbete kan stärka anbud och skapa affärsmöjligheter. Ett tips är att dokumentera framgångar, stora som små, och visa hur klimatarbetet ger tydliga affärsfördelar.

Förslag till nyheter






    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com