Samtliga LFM30-anslutna aktörer har åtagit sig att årligen redovisa sin förflyttning, som en del av LFM30:s klimatlöfte. LFM30 som förening är ett stöd i detta arbete – huvudansvaret för att implementera klimatlöftet bärs av de anslutna själva.
De anslutna aktörerna mäter och redovisar sitt klimatlöfte i enlighet med LFM30:s Metod Klimatbudget, steg 1-5.
På den här sidan hittar du de de årliga resultaten.
Vill du veta hur den årliga processen ser ut? Läs mer på LF30 klimatredovisning.
Lokal Färdplan Malmö 2030 (LFM30) följer varje år upp sina medlemmars klimatlöfte genom sin årliga klimatredovisning. I årets klimatredovisningsenkät, som samlade in data från år 2023, fick medlemmarna rapportera övergripande aktiviteter på företagsnivå samt klimatprestanda i konkreta bygg och anläggningsprojekt. I år har för första gången klimatredovisningen mynnat ut i en rapport, där LFM30 redogör för medlemmarnas inrapporterade förflyttning under 2023.
I rapporten framkommer det att det fortsatt finns en stark vilja bland medlemmarna att sänka sitt klimatavtryck. Av de svarande byggherrarna och entreprenörerna uppgav 80 procent att de beräknar sina koldioxidutsläpp och vidtar åtgärder för att minska dem. På samma sätt arbetar majoriteten av materialleverantörerna med att minska sina utsläpp att beräkna klimatbelastningen och upprätta EPD:er (Environmental Product Declarations) på sina produkter.
Ladda ner:
Redovisning av Resultatkonferensen 2021 (PDF)
Från sista december 2020 till sista april 2021 ökade antal anslutna med 19% från 130 till 161.
Samma områden som året innan (I-IV) mättes och redovisades, dels övergripande och dels fördjupat. Viss fördjupning var utmanande för vissa aktörer. Vi landade i att som minimum, för att vara ansluten (oavsett byggaktörstyp), är ett skallkrav att ha besvarat det övergripande. För byggherrar är det därtill minimum att fylla i excel affärserbjudande, för att vara ansluten. Vi har inlett uteslutningsärende i styrelsen, för ett tiotal aktörer, som behöver mäta/redovisa om de vill bli anslutna igen. Processen kan påverka siffror nedan.
Test anläggning och befintliga byggnader ROT (20 projekt och ca 30 involverade byggaktörer) påbörjades vt 2021 i två nya och olika klimatberäkningsstugor (ca 12 månader totalt).
Maj 2020 – status av det klimatneutrala projektet: 87% av alla byggherrar (60% för 2020), och 33% av av totalentreprenörer, 12% av materialleverantörer och 26% av konsulter något pågående med klimatneutralt projekt. Vid resultatkonferensen berättade följande byggaktörer om sina projekt som pågår/byggstartar under 2021 (redovisning i enlighet med LFM30:s Klimatdeklaration): Siegel (Mariastugan i Höllviken), Belleville/Nock (Kv Biljetten i Norra Sorgenfri i Malmö), Skanska (Gottorps Hage Bunkeflo i Malmö), P-Malmö (Mobilitetshuset/P-huset i Segepark/Kirseberg i Malmö).
Inför konferensen genomfördes en övergripande resultatenkät inom fyra områden (I.-IV.), vars resultat följer här. Därtill tillkom en fördjupad redovisning för att anslutna skulle redovisa sitt affärserbjudande för perioden 2020 till 2025, och sin verksamhetspåverkan för föregående år (2020). 76% av anslutna, som var ansluten tom dec 2020 (98 av 131), besvarade webbenkäten komplett. 75% av anslutna, som var ansluten tom april 2020 (120 av 160), besvarade webbenkäten komplett (7 besvarade ej webbenkäten komplett).
I. Affärsförflyttning (SEK):
Klimatbudget steg 1. Över 60% (50% år 2020) av alla anslutna har börjat förhålla sig till LFM30s övergripande mål, och börjat beräkna sin verksamhets affärsförflyttning (fastighetsportfölj / affärserbjudande).
Klimatbudget steg 2. Över 60% har börjat förbättra, där konsultaktörer i genomsnitt ligger något efter.
Klimatbudget steg 3. Över 50% har börjat jämföra oss utifrån bäst möjlig teknik och målgränsvärde till andra (Metod steg 3), där konsultaktörer i genomsnitt ligger något efter.
II. Affärsförflyttning (CO2e):
Scope 1-3: Nästan alla har påbörjat mäta och de flest har påbörjat att minska sina egna verksamhetsutsläpp (scope 1-3).
Byggherrar. 29 av 37 (inkl Malmö stad) som bygger nya byggnader har mätt sitt nuläge 2020 (694 000 m2; 211 000 ton CO2e) och målvärde 2025 (63000 ton; 30% mindre). Utsläpp motsvarar om alla Malmöiter flyger tor Malmö-Paris 22 gr under ett år.
Andra byggaktörer. Ca hälften har kvantitativt och/eller kvalitativt besvarat 2020/2025. Det har varit lite utmanande att ta fram kvantitativa indikatorer.
III. LFM30 delstrategier:
Över 90% av alla anslutna har löpande börjat integrera LFM30s olika delstrategier och delmål i sitt vardagliga arbete
IV. Vår egen färdplan / verksamhetsplan
Över 80% av alla anslutna har tagit fram sin egen Färdplan / integrerat LFM30:s färdplan in i sin egen målstyrning
LFM30:s Metod för Klimatbudget på projektnivå gäller formellt från 1 januari 2022. Test med 15 projekt och ca 20 involverade byggaktörer påbörjades våren 2020 i AG3:s Klimatberäkningsstugan för nyproduktion av byggnader.
Inför konferensen genomfördes en enkel separat redovisning av status av det klimatneutrala projektet, vars resultat följer här. 60% av alla byggherrar, och 50% av entreprenörer (frivilligt; inkluderat byggande arkitekter / materialleverantörer) har kommit en bit på vägen med sitt klimatneutrala projekt
Inför konferensen genomfördes en resultatenkät inom fyra områden (I.-IV.), vars resultat följer nedan. Vid detta tillfälle hade LFM30 122 anslutna bolag. 73 av dessa besvarade huvudenkäten, dvs 60%.
I. Affärsförflyttning (SEK):
Klimatbudget steg 1. Över 50% av alla anslutna har börjat förhålla sig till LFM30s övergripande mål, och börjat beräkna sin verksamhets affärsförflyttning (fastighetsportfölj / affärserbjudande).
II. Affärsförflyttning (CO2e):
Alla: Över 85 % har börjat mäta sitt CO2e nuläge för 2020, samt börjat identifiera gränsvärde för utsläpp och vad det innebär att nå halvväggs till 2025.
III. LFM30 delstrategier:
Alla: Över 80% har löpande börjat integrera LFM30s olika delstrategier och delmål i sitt vardagliga arbete
IV. Vår egen färdplan / verksamhetsplan
Alla: Över 70% har tagit fram sin egen Färdplan / integrerat LFM30:s färdplan in i sin egen målstyrning.
Ladda ned PDF ⬇️