From Scope to Scale | Byggherreforum

Träff 9: Organisatoriskt lärande och innovation

Byggherreforum / Träff 9: Organisatoriskt lärande och innovation

Byggherreforum Träff 9 Organisatoriskt lärande och innovation

Träff 9: Organisatoriskt lärande och innovation

20 maj, 2025

Träff 9 hade tema Organisatoriskt lärande och innovation. Fokus för träffen var hur organisationer kan stärka sin förmåga att lära, dela kunskap och driva innovation – både internt och i samverkan med andra aktörer inom LFM30. Huvudfrågan som lyftes var hur lärande och innovationsledning kan bli en strategisk resurs i klimatomställningen, och hurstrukturer, kultur och ledarskap påverkar detta arbete.

Genom inflygningar från Malmö Universitet, RISE, Ikano Bostad och Skanska fick deltagarna konkreta exempel på hur kunskap kan spridas och omsättas i handling – från interna rutiner till klimatberäkningar i projekt. Träffen belyste även hur innovation och lärande hänger ihop, och hur organisationer kan bygga upp sin innovationsförmåga systematiskt.

Deltagarna arbetade i grupper med att identifiera hinder och möjliggörare för lärande på tre nivåer: individ, organisation och ekosystem. Diskussionerna resulterade i idéer för hur Byggherreforum och LFM30 kan utveckla nya forum, roller och arbetssätt för att stärka det gemensamma lärandet.

Hej Kristian Stålne!

Intervju med arrangör.

DU ÄR FORSKARE I BYGGNADSAKUSTIK OCH VUXENPSYKOLOGI – VILKA ÄR DE INRE UTVECKLINGSMÅLEN OCH VARFÖR ÄR DE RELEVANTA VARFÖR LFM30:s MEDLEMMAR?

Inner Development Goals består av 23 färdigheter eller förmågor organiserade i 5 dimensioner som vi behöver utveckla för att ha en bättre chans att klara hållbarhetsmålen. Färdigheterna är bland andra inre kompass, perspektivmedvetenhet, komplexitets-medvetenhet, samhörighet och kommunikationsfärdighet. De är relevanta dels för att jag tror att vi behöver en hel del av dessa för att kunna hantera den mycket komplexa frågan om byggbranschens omställning. Men också för att IDG främst är ett kommunikations- och mobiliseringsinitiativ som handlar om att bygga en rörelse och skapa ett språk kring inre utveckling i relation till hållbarhetsfrågor.

FÖRKLARA ERT ARBETE MED ROLLER OCH KUNSKAPSBUBBLOR, OCH HUR DESSA BÄST ÖVERBRYGGAS.

– Jag visade en illustration med bubblor från en studie jag genomförde med en kollega i ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt där bubblorna representerade våra forsknings-discipliner. För att kunna samskapa behöver vi kunna prata varandras språk och röra oss in i andras bubblor. Då måste vi kunna se oss själva som nybörjare och gäster i andras fält såväl som lärare och värdar i våra egna fält. En nyckel är att kunna förenkla sitt fält och kommunicera på ett sätt och en nivå som gör det lätt att ta till sig. Det är relevant för LFM30 där kunskapsspridning är centralt och ett sätt att bygga samhörighet.

HUR KAN LFM30:S MEDLEMMAR BÄST RIGGA SINA ORGANISATIONER FÖR ATT JOBBA MED KUNSKAPSSPRIDNING?

– Under hösten har jag deltagit i en intervjustudie tillsammans med LFM30:s AG7. Vi noterade att det är viktigt att nå ut med kunskapen i organisationen och inte fastna på individnivå. Idag fick vi flera exempel på organisationer som lyckats bra med att prioritera LFM30-engagemanget så att det inte drivs av enstaka personer

Byggherreforum | Nyheter:

Projektet är finansierat av Vinnova
och pågår till och med juni 2025.
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com